társulat  
     
 

tagok
Kasvinszky Attila
Kokics Péter
Kozma Károly
Szabó Zoltán

Pietro, a skizo és a két vezeklő

Játsszák: Szákás Péter Kokics Péter Kozma Károly Szabó ZoltánVideómunkák: Győri Márk Rendező: Kasvinszki Attila

 

Meridián42 Színház-és Filmműhely


A műhely kialakulásáról

A Meridián42 Színházi és Filmműhely tagjai néhány évvel ezelőtt diplomáztak a Színművészeti Egyetemen, nem ugyanabba az osztályba jártak mindannyian, de különböző vizsgaelőadásokban már játszottak együtt. Később Nyíregyházán találkoztak újra: ide szerződtek, és fontos szerepeket kaptak a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház produkcióiban. Nagyjából egy időben jutottak arra az elhatározásra, hogy kilépnek a színházi struktúrából, mert elmélyültebb műhelymunkára van igényük, mint amilyenre egy repertoár-színházi intézményben lehetőség nyílik. A teljes létbizonytalanságot vállalva nem újították meg szerződésüket a nyíregyházi színházzal, és amellett, hogy szerepekre szerződnek különböző színházakhoz, elkezdték a közös munkát. A csoport egyelőre rendszeres támogatás nélkül, igen nehéz anyagi körülmények között dolgozik, de tagjai ezt önként vállalják cserébe azért, hogy saját elképzeléseiket valósíthassák meg, és akár hónapokig dolgozhassanak egy-egy produkción. 2004 ősze óta működik a Meridián42 Színházi és Filmműhely, a „nyíregyházi maghoz” azóta újabb fiatal színészek is csatlakoztak.

Módszerek

A mai közvéleményt is, mint bármelyik korban, a kultúra formálja. Ha a kultúra megpróbálja kényszerből, nem tudásból átvenni az üzleti élet ritmusát, meghal. A kultúra nem üzlet, az alkotók szemszögéből nézve. Ha az „újvilág” (előadás) kialakult már természetesen eladható (üzlet). Amíg a témát analizáljuk, amíg a színészből embert faragunk, hogy erős igazságalapokon álló, minőségi munkát, egységet hozzunk létre, addig lehet, hogy sok időnek, akár hat hónapnak is el kell telnie. De el kell telnie. Ezután megkezdődhet a kommunikáció a társadalom irányába. Hiszen ez az egyik lényeg, a kommunikáció. Hogyan, milyen módszerekkel faragunk „Embert” a „Színészből”? Tréning. Koncentrációs játékok. A koncentrációs játékok adták az ötlete, egy - már egyértelműen bevált - energetizáló hatású műfaj kipróbálásához, a shaolinhoz. A lényeg a fizikai tűrőképesség tágítása. Ebből fakadóan, természetesen a szellemi képességeink határai is meg-meg feszülnek. Figyelem-játékok. Ön- és társelemző együttlét. Ebből fakadó improvizációs játékok. Majd jöhet az adott téma megismerése, analizációjának kezdete. Ez a darab elolvasásával kezdődik. Jellem-analizációból szituáció. A minőség bármire feljogosít, ha a szándék pozitív irányú. Nem kell stílusokat követni, elég a logikára építeni, és szabadjára engedni az ösztönt. A művészet nem utánzás, hanem az egyénre ható hatásözön feldolgozása és annak koncentrált energiájú, tiszta közlési formája, közlési fóruma. Az egyik munka gerjeszti a másikat. Folyamat.